Geniet ervan, zeggen ze…

Hoe vaak krijg je niet als jonge ouders deze zin te horen: “Geniet ervan, want het gaat allemaal zo rap!”. En hoe vaak denk je dan ook niet: jaja, we genieten écht wel van de momenten met ons kleintje! Maar daar ben je dan, plots zijn we 4 maanden verder! Je beseft dat je wel degelijk genoten hebt, maar dat het toch inderdaad verdomd rap gaat! Tijdens je zwangerschapsverlof geniet je met volle teugen van de dagen alleen met je kleine schat, van de borstvoedingsmomenten, van de duust foto’s en filmpjes die je maakt. Dan is daar het moment dat je weer gaat werken. Blijdschap dat je weer iets kan betekenen voor de maatschappij. Triestig omdat al die dingen waar je zo van genoot nu verminderen of zelfs wegvallen. Gedaan met borstvoeding (in mijn geval toch), veel minder momenten samen, veel meer geregel en georganiseer, dus logischerwijs ook minder foto’s. En ook minder genieten? Dat durf ik niet te beweren. Ik geniet extra van de momenten die we wel samen hebben. Ik krijg het warm in mijn hartje als BabySep naar mij lacht als ik hem ga ophalen in de opvang. Ik geniet ervan als hij na een lange dag in mijn armen in slaap valt. Ik geniet van de occasionele rustige zondagen met mijn twee ventjes. Zo van die zondagen waarop niets moet, waarop je gerust de hele dag samen in je pyjama in de zetel kunt hangen of bij mooi weer kunt gaan wandelen. Genieten doen we dus nog. Maar toch hebben ze gelijk: het gaat veel te rap. Hij groeit en verandert elke dag! Hij leert elke dag iets nieuws! Op het moment dat hij voor het eerst zelfstandig zijn hoofdje rechtop houdt, zie je hem al naar de universiteit trekken. Je kijkt al zo uit naar elke nieuwe stap die hij nog zal ondernemen, dat je de stapjes die hij nu neemt soms snel als vanzelfsprekend ziet.

IMG_0924

Alles wat Sep in zijn handjes krijgt, gaat naar de mond.

En dan sta je daar: plots is die baby 4 maanden oud! Je kijkt nog eens naar de foto’s van de eerste dagen na de geboorte. Het lijkt allemaal zo ver weg en zo dichtbij tegelijk. Je besluit om nog eens je fototoestel boven te halen. Dan zijn we maar eens een paar minuutjes later op ons werk!

Een ideaal cadeau dat ik gekregen heb in dit kader, zijn de Milestone Baby Cards. Een goede vriendin was zo lief die voor mij te kopen, maar had zij ze niet gegeven, dan had ik ze mezelf cadeau gedaan. Ze verplichten je om een aantal mijlpalen in de ontwikkeling van je kindje tijdens zijn eerste jaar te documenteren. Als je dan toch zo iemand bent die haar fototoestel te weinig benut, dan heb je nog altijd die “verplichting” om je aan te houden en heb je na een jaar toch een reeksje mooie foto’s van je baby. Op de website vind je nog meer producten (bvb pregnancy cards) en extra printable kaartjes om toe te voegen aan je collectie. Je moet nu niet denken dat ik hier betaald wordt om reclame te maken voor dit product, ik ben gewoon echt fan. Maar ik ben dan ook iemand die graag alles documenteert en die al aan het werken is aan een fotoalbum van het eerste levensjaar van mijn zoontje…

Mijn raad dus aan alle jonge moeders: geniet ervan, want het gaat zo rap! En maak zoveel mogelijk foto’s, ze zijn fantastisch om later terug te zien en zeker met de digitale technieken van vandaag hoef je er niet zuinig op te zijn!

2 gedachtes over “Geniet ervan, zeggen ze…

Plaats een reactie